tisdag 27 mars 2012

Kanelbullar "mini"

I helgen när jag bakade rimbobullar blev det lite deg över. Då jag tycker det är hemskt att kasta bort den där lilla degbiten som ibland inte platsar in (även om det bara är lite), bestämde jag min för att baka mini kanelbullar. Den normalstora kanelbullen är vi alla bekanta med, gigantiska kanelbullar har säkerligen många också stött på, mini varianten däremot var något helt nytt för mig.

Små bakverk har en tendens att gör människor så glada, detta då man kan "unna" sig en lite godsak mycket mer än en stor. Jag kan gladeligen meddela att även dessa små bullar drog upp smilgroparna på gästerna.


Nybakta kanelbullar på balkongen i vårsolen!


Ta den överblivna degen och kavla ut. Bred sedan på smör, och strö över socker och kanel.

Rulla degen längs långsidan och skiva upp rullen i tjocka skivor. Lägg rullarna i muffinsformar och låt jäsa enligt receptet på degen innan du penslar dem med uppvispat ägg och strör över pärlsocker.

Grädda bullarna 3-5 minuter i ugnen som är uppvärmd till 250 grader. (det går snabbt så håll ett öga på bullarna)

Avnjut sedan de små nybakta bullarna med en kopp kaffe i vårsolen!

Det blev inte många, men ibland är en liten kanelbulle just vad man behöver.

Inga kommentarer: