söndag 9 februari 2014

Mandelbröd

Jag satt här hemma igår kväll och bläddrade igenom några äldre nummer av tidningen BAKA, min tanke var att hitta ett recept eller inspiration till semmelbak men istället hittade jag det här receptet. det var länge sedan jag bakade bröd och mandel är en stor favorit. Brödet var smidigt och bra att jobba med, fick ta till nävarna då min maskin inte klarade av den stor degen. Lördagskvällen avslutades med andra om med ett styrkeprov.

Brödet får en hård och seg yta med ett kompakt innanmäte, ett gott bröd till frukost likväl som tillbehör till middagen.

Recept:
1 liter vatten, kallt
20 g jäst
1 100 g vetemjöl special
400 g durumvete
40 g salt
200 g mandel

Ugn 250 grader C

Kvällen innan: Rör ut jäst i vattnet, tillsätt resten av ingredienserna och kör degen i maskin minst 20 minuter: degen ska bli elastisk. Arbeta in mandeln väl och placera degen i en rymlig bunke. Plasta bunken och ställ att jäsa i kyl över natten.

Morgonen efter: Forma degen till två bröd, låt jästa i mjölade brödkorgar i rumstemperatur i två timmar. Lägg in en baksten eller ställ en plåt i ugnen och värm till 250 grader C. Tippa upp det färdigjästa bröden på bakplåtspapper och vidare in i ugnen. Grädda cirka 45 minuter långt ner i ugnen.


Då jag inte har någon jäskorg brukar jag ta en skål, lägga en kärlhandduk i den och mjöla väl. Det fungerar utmärkt! Då jag har liten ugn gräddar jag ett bröd åt gången, var beredd att täck med folie efter hälften av tiden för att undvika att brödets ovansida blir bränd.


Vi införskaffade innan jul en baksten och den kom väl till pass idag, mer om bakstenen en annan dag. Ha en fortsatt trevlig söndagskväll!

Inga kommentarer: