måndag 2 december 2013

Chokladkola

Det här receptet är såå enkelt! Kola på sju minuter! Det är sant, jag var också skeptisk när jag läste receptet första gången. Nu när jag gjort kola tre gånger kan jag inte annat än instämma, det tar verkligen bara sju minuter. Kolan är också riktigt god, receptet hittade jag på Tasteline.

Chokladkola:
100 g smör
1,5 dl strösocker
1,5 dl sirap
4 msk kakao

Smält smöret i en tjockbottnad kastrull, tillsätt övriga ingredienser och rör tills allt går samman.
Låt puttra (jag gör på 4an på min gamla spis) i 7 minuter.
Häll sedan upp kolan i önskad form och låt stelna innan du skär/klipper den.

Bra att veta:
  • Kolan går bra att bre ut på ett bakplåtspapper, vänta inte för länge bara
  • Brer du ut kolan tunt fungerar det utmärkt att rulla den sen, se här
  • Uteslut kakao om du endast vill ha kolasmak
  • Kastrullen är lätt att diska, ställ bara i varmt vatten och kolla släpper utan problem
  • Vill du ha hård kola, koka lite längre än 7 minuter. 


Det var svårt att fota den färdiga kolan då ytan är som en spegel, ni får helt enkelt nöja er med dessa bilder i nuläget. Förhoppningsvis kan jag få till lite bättre bilder i annat ljus.

Kolla in nästa inlägg där jag tar kolan till högre höjder!

Inga kommentarer: