tisdag 3 december 2013

Baka till jul

Till jul har många tidningar extra tjocka nummer och det brukar vara bra recept vilket gör att jag ofta väljer att spara tidningen. När julen sedan nalkas plockar jag fram alla tidningar och plockar från både nya som gamla recept. Årets höjdare så här långt har varit saffransgifflarna från tidningen Hembakat, den tidningen kommer jag spara tills nästa år!

Tidningen BAKA som jag prenumererat på i tre år nu sparar jag alltid, övriga tidningar klipper jag ofta ur de recept jag fastnar för och sparar i min egen receptbok. Ska jag vara ärlig är det inte ofta jag plockar fram min receptbok, det blir oftast från bloggen eller nätet jag hämtar recept när jag ska baka. Bloggen är på något sätt min egna receptsamling :)


Jag har ett väldigt bra bildminne och när jag öppnade årets julnummer från Lantliv mat&vin såg jag att många bilder som jag visste att jag också sett i en annan tidning. Jag hittade till slut flertalet recept med samma bild i tidningen BAKA från 2011. Jag jobbar inte inom tidningsbranschen vilket gör att jag inte vet hur det fungerar, lite tråkigt är det ändå när samma recept med samma bilder kommer igen bara några år efter kan jag tycka.

Det måste var riktigt bra recept tänkte jag och beslöt mig för att baka ett av dem, vallmoknäcke. Receptet kommer inom kort.


Det är sällan jag köper böcker för säsongsbak, då blir det istället att jag väljer tidningar. Jag äger en bok med julrecept och det är Julens godsaker av Mia Öhrn.



Jag vill också passa på att lyfta fram känslan när man kryper ner i soffan (gärna med en filt) och en tidning. Jag klankar absolut inte ner på internt, tvärtom. Ibland är det bara skönt att lägga bort tekniken en stund och bara bläddra i sin tidning.

Jag har inte varit så kry den senaste veckan, det bara kliar i fingrarna just nu efter att få tillbaka orken för att börja baka igen. Som ni märker blir det istället många uppdateringar på bloggen då jag försöker att ta det lugnt. Att sitta still och bläddra i alla dessa tidningar och samtidigt veta att jag inte kommer kunna baka, varför gör jag så mot mig själv?

God fortsättning!

Inga kommentarer: