söndag 20 oktober 2013

Höstmuffins

Nej, jag har inte gått under jorden och jag har heller inte slutat baka. Jag har faktiskt bakat ovanligt mycket den senaste tiden, vilket också är en bidragande faktor till att jag inte hunnit sitta ner vid datorn och gjort några inlägg här på bloggen.

Resan med mitt nyligen funna favoritrecept på muffins fortsätter, denna gång smaksatt med äpple och kanel. Höstmuffins utbrast T och därmed rubriken :)


Höstmuffins:
175 g smör, rumsvarmt
2,5 dl strösocker
2 ägg + 1 äggula
2,5 dl turkisk yoghurt
1 tsk bikarbonat
4,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt

Fyllning:
1 msk smör att steka i
1 äpple
0,5 msk kanel
1 knivsudd vaniljpulver
3/4 dl strösocker

Topping:
0,5 dl ströcokser
,05 tsk kanel

Ugn 175 grader C

Fyll en muffinsplåt med formar, receptet ger ungefär 16 stora muffins.
Hacka upp äpplet i små bitar, stek i smör socker, kanel och vaniljpulver. Ställ å sidan att svalna.
Vispa smör och socker fluffigt, tillsätt ett ägg i taget och vispa ordentligt mellan varje.
Blanda yoghurt och bikarbonat i en annan bunke. (det kommer att börja svälla och bubbla) 
Sikta mjöl, vaniljsocker, bakpulver, salt och vänd ner tillsammans med yoghurten i äggsmeten.
Rör samman socker och kardemumma.
Klicka/skeda/skopa ut smet i botten på formarna, skeda över fyllning, klicka ut ytterligare en sked smet så att det fyller 3/4 av formen. Avsluta med ytterligare en klic av fyllningen.
Grädda muffinsen i mitten av ugnen 10-15 minuter beroende på storleken på formarna. Stickan ska komma ut torr.

Blanda toppingen av socker och kanel i en skål, när muffinsen fortfarande är något varma doppa dem i sockerblandningen och ställ sedan att svalna helt.

Knivsudden vaniljpulver ger god smak men är inget måste utan det går lika bra att istället tillsätta en tesked vaniljsocker.

Se till att yoghurten blir riktigt fluffig av bikarbonaten innan yoghurten vänds ner i smeten.

Sikta i mjölet och vänd samman smeten.

Klicka ut en skopa/sked smet i botten

Skeda ut fyllning i varje form

Skopa på ytterligare smet för att fylla formen 2/3 och toppa med ytterligare lite av fyllningen

När muffinsen är färdiggräddade med fortfarande något varma doppa dem i kanel och socker.

Sockret som blir över passar utmärkt till nästa kanelbak.
En saftig muffins med smak av äpple och kanel, en höstmuffins helt enkelt! 

2 kommentarer:

Sara och Mr T sa...

De måste jag baka i morgon, har tänkt bjuda mina arbetskamrater på fika till mitterminskonferensen på tisdag och onsdag. Sen att jag fyller gör ju det hela roligare att bjuda på nåt gott! :)

Tack! Du levererar som vanligt när jag "mest" behöver det. ;)

Elin Åslund sa...

@Sara, jag hoppas att du kommer att älska denna muffins. Den har verkligen fäst mig kring sitt lillfinger.

Hoppas baket blir bra och att du får en bra vecka, Grattis i förskott!

Kram Elin