torsdag 19 september 2013

Maränger i Massor!

I tisdags bakade jag maränger, massor med maränger! Efter helgen blev det äggvita kvar då T gjort bearnaise och jag på måndagskvällen gjorde glass. Äggvitorna stod i kylen och bara längtade efter få att bli maräng! Receptet har jag använt tidigare, den här gången blev det tre olika varianter. Maränger med lakritsflakes, gröna med strössel av hjärtan och den sista varianten med chokladstössel i smeten och chokladbitar på toppen. Jag har nämligen en låda i skafferiet som bara innehåller strössel, jag vågar nog säga att detta bara är början på min resa med maränger och stössel :)

Franska maränger:
5 äggvitor, stora ägg
3,5 dl strösocker
1-2 tsk vaniljsocker
Pastafärg (valfritt)

Ugn 130 grader C

Starta ett vattenbad.
Ta fram en värmetålig bunke och vispa med elvisp äggvitan och vaniljsockret på hög hastighet tills det blir fluffigt, inte över vattenbadet ännu.
Ställ skålen över vattenbadet och fortsätt vispa med elvisp, ha i lite socker i taget och vispa till du har en fast och fin marängsmet.

Ta av bunken från vattenbadet och fortsätt vispa tills att marängen har svalnat helt. Räkna med att det kommer att ta 10 minuter så om möjligheten till köksassistent finns, använd då denna :)
När marängen är klar färgar du den i önskad nyans, dela i olika bunkar om du vill ha fler färger på marängerna.

På papprad plåt spritsar du ut marängerna och gräddar dem 30 - 40 minuter, beroende på marängens storlek. Marängerna ska vara aningen sega i mitten, då är de som godast!


Jag ska vara ärlig, det är inte optimalt att baka maränger i pappersformar. Jag kunde bara inte låta bli när jag hade svartvita formas som verkligen skulle få lakritsmarängerna att se magiska ut. Vem vill inte sätta tänderna i denna skapelse?

Har du breda och låga pappersformar fungerar det bättre, maränger fastnar annars gärna i pappret och faller sönder man man försöker att äta den. Klicka ut dem i mitten på formen för att de ska få utrymme att växa men fortfarande inte nå kanten på formen.


Jag har blivit moster igen, "lucky me"
Det är grönt som gäller för denna lilla prins och därför blev det gröna maränger. Imorgon har jag tagit ledigt från jobbet och kommer starta dagen tidigt med sikte mot Söderhamn. Ska spendera hela helgen tillsammans med min syster och hennes familj. En vecka gammal blir prinsen imorgon och det tänkte jag att vi skulle fira med gröna maränger.


Dopet kommer också att gå i grönt och min syster och jag har massor med idéer på, mer om det framöver.
Trevlig helg önskar jag som är ledig imorgon! :)


Inga kommentarer: