onsdag 7 augusti 2013

Grillad Ananas med Vaniljglass

Jag undrar om det finns någon frukt som inte är god att grilla? Den frukt jag testat så här långt visar inga tecken på detta. Smaken kan variera beroende på  HUR man grillar; kol, el, ved, gasol. Skulle jag kunna välja fritt skulle jag med största sannolikhet nio gånger av tio välja kol. Kol är det jag kan och det jag tycker smakar absolut bäst. Gång nummer tio är för att jag är nyfiken och gärna testa annat :)

Även grönsaker är en favorit på grillen! Ett starkt minne än idag är när mamma och pappa tog med oss barn på ö-luff i Grekland och vi köpte grilla majs i ett litet stånd längs kajkanten. Grillad majs med smör och salt, MUMS!

Jag rekommenderar starkt att man använder färsk ananas här, burkananasen kan du spara till annat tillfälle :)
Grillad ananas:
1 ananas, fär (räkna med två skivor per person)
Vaniljglass

Skär av skalet på ananasen.
Mitten av ananasen är träig, dela därför ananasen längs långsidan någon centimeter ut från mitten.
Skiva halvmånar av de två halvorna och grilla dem au naturale.
Servera fortfarande varm från grillen med vaniljglass.

Jag testade även att hacka upp ananasen efter grillning och det fungerar utmärkt.

Hoppas det smakar!
För er som hoppas på ett inlägg om grillad banan kan jag meddela redan nu att det inte kommer något. Först måste jag lära mig att tycka om banan, sen får vi se :)

Trevlig kväll!

Inga kommentarer: