onsdag 31 juli 2013

Grillad sockerkaka med fruktspett och lättvispad grädde/glass

Fram med grillen, här kommer ännu en efterrätt för soliga sommarkvällar!

Har du en bit överbliven sockerkaka hemma på köksbänken är detta receptet du söker. Jag som inte hade någon färdig sockerkaka valde att baka en enkel variant. Recept finns här

Testa gärna att grilla jordgubbar om du inte gjort det innan. Smakupplevelsen när jag stoppade första jordgubben i munnen var inte alls vad jag hade förväntat mig, hur ska jag beskriva den....som sylt på pinne.


Grillad sockerkaka med tillbehör:
Sockerkaka, skivad
Smör till pensling
Vispgrädde eller glass
Färsk frukt (jag använde ananas, jordgubbar och vattenmelon)
Grillpinnar

Skiva upp sockerkakan i jämnt tjocka skivor
Blötlägg grillpinnarna och tärna frukten
Smält smör i en kastrull och pensla sockerkaksskivorna (båda sidor).

Grilla spetten först, lägg dem åt sidan på grillen. Grillar sockerkakan, några minuter på vardera sida (beroende på hur het grillen är).
Servera kakan medans den fortfarande är varm tillsammans med spetten och en klick lättvispad grädde.

Hoppas det smakar!

Jag kubade frukten och bakade kakan, T fick blötlätta och sätta samman spetten.

Sockerkakan ska få en lätt rostad/frasig yta, lite fina ränder från grillgallret skadar inte heller ;)

Inga kommentarer: