tisdag 30 juli 2013

Enkel Sockerkaka

Ibland vill man bara baka en enkel sockerkaka, då passar det här recept utmärkt!
Receptet kommer från Leila.se och vill man avancera lite med smaksättningar fungerar även det utmärkt. Jag valde att baka min sockerkaka i en oval form, smaksätta med citronskal och bröa formen med kokosflingor. Ett bra basrecept med oändliga möjligheter.

TIPS! vill du göra en tigerkaka och använda kakao, dra då ner lite på mängden mjöl. Kakaon är så pass torr i sig att du kan behöva använda mindre av en annan torr ingrediens för att undvika att få en torr kaka. Lycka till!


Enkel sockerkaka:
3 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Skal från 0,5 citron (går att välja bort)
smör och ströbröd till formen (jag bytte ut ströbrödet mot kokos, jag tycker det är godare så)

Ugn 175 grader C

Smöra och bröa formen
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker pösigt.
Smält smöret och bland med mjölken, vänd ner i äggsmeten.
Bland vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner i smeten.
Fyll sockerkaksformen och grädda kakan mitt i ugnen 25-30 minuter, provstickan ska komma ut torr.
Låt kakan svalna något innan du stjälper ur den ur formen.


Sockerkaka är alltid bäst någon timme efter att den är färdiggräddad tycker jag. Fortfarande lite ljummen i mitten :)

Det är sällan jag bakar en enkel sockerkaka, denna kaka bakade jag för att vi senare på kvällen skulle testa en ny efterrätt.
Grillad sockerkaka. Mer om det i nästa inlägg.

Inga kommentarer: