måndag 3 juni 2013

Crème Brulé smaksatt med Whiskey och Messmör

Ännu ett messmörsrecept bjuder jag på idag! Jag satt här hemma en kväll framför datorn fast besluten om att jag skulle hitta en efterrätt smaksatt med messmör.
Då jag inte fick någon respons alls efter mitt rop på recept som innehåller messmör fick jag ta saken i egna händer och söka igenom nätet. Är det någon som sitter på ett smarrigt recept kan jag meddela att jag fortfarande är intresserad! Receptet hittade jag till slut på bloggen lusciousbylina.se. En rekommendation i receptet är också att man serverar lätt frusna lingon till, det har jag ännu inte testat men det låter verkligen som att smakerna hör samman.

Ingredienser:
(cirka 6 portioner)
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
0,5 dl messmör
0,5 dl whiskey
0,5 dl strösocker
1 st vaniljstång
5 äggulor
Råsocker till karamelliseringen

Ugn 150 grader C

Dela vaniljstången längs långsidan och skrapa ur fröna, lägg allt (vaniljstång + frön) i en kastrull tillsammans med grädde, mjölk, messmör och hälften av sockret. Låt koka upp under omrörning, ta av från plattan och tillsätt whiskey. Låt svalna något.
Blanda äggulorna och resten av sockret i en skål, vispa lätt.
Tillsätt gräddblandningen med äggulorna och vispa väl till en jämn blandning. OBS! Gräddblandningen får inte vara för varm, då koagulerar äggulorna.
Ta ur vaniljstången och sila blandningen genom en finkornig sil.
Fördela ut i portionsformar som du sedan placerar i en vattenfylld plåt. Vattnet ska nå upp till hälften på formarna. Grädda i mitten av ugnen cirka 40 minuter.

Öppna ugnsluckan tidigast efter 20 minuter, rör lite på plåten. Brulén ska stanna men fortfarande gunga till när du rör på plåten. Ta ur formarna ut vattenbadet och låt svalna helt. Förvara dem plastade i kyl fram tills servering.

Vid servering:
Strö ett tunt laget råsocker över varje portionsform och bränn av med gasolbrännare. Har du ingen gasolbrännare går det också utmärkt att brädda av dem i ugnen p grill 250 grader C.

Vaniljstång och messmör

Gräddblandningen

Jag fördelade ut allt i fem portionsformar, man skulle utan problem får ut sex portioner.
Brulén har fått stå i kylen några timmar och det är dags att provsmaka
Jag kan inte säga annat än att den är mycket smakrik och väldigt god! Även om man som jag inte inte tycker om messmör 
i dess naturliga form är detta en efterrätt jag kommer att göra fler gånger.

Inga kommentarer: