måndag 20 maj 2013

Kalljäst Vetekrans med Hasselnötter

När jag till kanelbullens dag förra året testade att kalljäsa vetedegen blev jag mycket positivt överraskad. Bullarna fick en frasig yta, lite som wienerbröd och kärnan på bullen blev degig (på det där goda sättet om ni förstår). Jag hade aldrig tidigare bakat någon vetekrans och var lite osäker på hur man skulle göra. Någonstans i minnet slog det mig att det brukar finnas en beskrivning på baksidan av förpackningen med vetemjöl. Då jag har en burk till mitt vetemjöl hade jag däremot ingen förpackning hemma. Det fick istället bli guidning med hjälp av youtube, vilket visade sig fungera utan problem.

Inspirationen till bullbaket fick jag från tidningen hembakat som hade ett reportage i nått av deras senaste nummer om bullar och i ett av receptet skulle man krossa pistagenötter och vända ner i fyllningen. Då jag inte hade några pistagenötter hemma fick det istället bli hasselnötter.


Kalljäst Vetekrans (2 st):
20 g färsk jäst
5 dl kall vispgrädde
150 g smör, rumstempererat
1 tsk salt
1 dl strösocker
1 msk kardemummakärnor
12-15 dl vetemjöl special

Fyllning:
se recept här

ägg till pensling
råsocker och en näve hasselnötter till topping

Kvällen innan:
Smula jästen i en bunke och blanda ut med lite av grädden. Tillsätt sedan resten av grädden, smör, socker, salt och till sist mjöl, lite i taget. Arbeta degen ca 10 minuter, jag använder alltid maskin och knådar slutligen i det sist mjölet för hand. Du känner bäst med händerna när degen har fått tillräckligt med mjöl.

Pudra degen lätt med mjöl och täck med plastfolie och ställ i kylen över natten, minimum 8 timmar.

Ugn 250 grader

Morgonen efter:
Vänd upp degen på lätt mjölat bakbord, låt vila ca 15-20 minuter. (Vispa under tiden samman fyllningen)
Dela degen i två bitar och kavla ut, bred på fyllningen och rulla ihop.
Öppna upp ena sidan lite och fäst ihop till en ring, nyp ihop med fingertopparna.
Lägg skarven nedåt på en plåt klädd med bakplåtspapper eller i en ugnsform.
Använd en sax och klipp sneda jack med jämna mellanrum (inte hela vägen ner till botten) runt hela.
Vik sedan bitarna åt olika håll (höger, vänster, höger, vänster) runt hela kransen.
Låt jäsa 30 minuter.

Pensla  med uppvispat ägg och strö över råsocker och grovt hackade hasselnötter.
Sätt in kransen i ugnen och sänk samtidigt temperaturen till 200 grader C, grädda mitt i ugnen 50-60  minuter (beroende på kransens storlek). Låt svalna.

Det blir några moment men om man jämför med kanelbullar måste jag säga att detta var mycket lättare.

Dekorera kransen med grovt hackade hasselnötter och råsocker.

Min krans har jäst färdigt och är redo att gå in i ugnen.

Krans nummer två är något mindre och jag valde att baka den i en ugnsform.
Den blir riktigt rund och fin i kanterna, dra ett sidenband om den och det
blir den perfekta presenten!

Jag lät min krans svalna någon i formen innan jag lossade kanterna.

Här har ni slutresultatet, två fina vetekransar. Tycker man att de får alldeles för mycket färg i ugnen kan man täcka dem med aluminiumfolie. 

Massor av bilder blev det, ibland går det bara inte att hejda sig :)

Lycka till!


Inga kommentarer: