lördag 2 mars 2013

Citronbröd med Flingsalt

Senaste upplagan av BAKA hade citron i fokus. Jag fastnade för det här brödet då jag aldrig använt citron i brödbak tidigare. I onsdags hade vi frukost på jobbet och jag tog med mig detta bröd och jag var inte ensam om att aldrig smakat citronbröd innan. Flingsaltet i kombination med syran från citronen gör att smaklökarna 
verkligen vaknar till liv, endast en klick smör behövs för att i alla fall jag ska få upplevelsen av en rostad brödskiva med citronmarmelad.

Nästa gång tänker jag däremot använda något mindre jäsningsskålar då jag tyckte att brödet blev något platt. Ett tips till dig som vill göra brödet, använd en jäsningsskål/bunke som har en diameter mindre än 24 cm.


Citronbröd:
(2 bröd)
500 g vatten (5 dl)
20 g jäst
1 msk olivolja
2 citroner, rivet skal
540 g vetemjöl (ca 9 dl)
180 g durumvete (ca 3 dl)
20 g salt (1 msk)

Dekoration:
2 citroner
flingsalt

Ugn 250 grader C

Rör ut jästen i vatten.
Tillsätt resten av ingredienserna och kör degen i köksassistenten minst 20 minuter, den ska bli elastisk.
Låt jäsa en timme.

Forma degen till två runda bröd. Olja två runda skålar invändigt och låt bröden jäsa i dem cirka en timme till.

Ställ en ugnsform i botten av ugnen och lägg in en baksten eller sätt in en plåt i mitten av ugnen, värm ugnen till 250 grader. Tippa upp de färdigjästa bröden på bakplåtspapper. Skiva citronerna så tunt du bara kan (använd citronerna som du rivet skalet av) och fördela ut över bröden. Tryck till försiktigt med handflatan så att de fastnar och strö över flingsalt. För över bröden på den varma mittenplåten och lägg några isbitar i formen på botten av ugnen. Sänk värmen till 175 grader C och grädda bröden cirka 35 minuter.


Att göra degen är lätt då du endast rör ut jästen i vattnet och sen i med resten av ingredienserna.

Att skiva citronen sådär riktigt tunt kan vara lite trixigt, mina blev i många olika tjocklekar :)

Brödet glider lätt ur skålen eftersom den är penslad med olja, så vinkla skålen lätt när du ska vända upp brödet efter jäsning. Vänder du skålen helt upp och ner (jag testade) fastnar gärna ovansidan av brödet i skålen, så vinkla!

Placera ut citronskivorna och tryck fast dem med ett lätt tryck av handflatan.

Strö över flingsalt och för över brödet på den varma plåten i ugnen. Om citronerna blir allt för svarta vilket jag tyckte att några blev, lägg då över en bit aluminiumfolie den sista gräddningstiden.

Brödet är nu färdiggräddat och det blev mycket vackert.

Trevlig helg!

Inga kommentarer: