fredag 8 februari 2013

Banana Caramel Cupcakes

Jag blev förälskad i smakkombinationerna efter BananTårta med Kolasås och bestämde mig genast för att även testa göra dem i cupcake format. De är gudomliga, både som tårta och cupcake, TESTA!

Den här liten härlighet fick min systerson på frukostbrickan på ett års morgonen, tillsammans med skönsång och paket såklart. Biten karamell bytte vi ut mot ett litet ljus som han fick hjälp av mamma och pappa med att blåsa ut. Inte så lätt när man fyller ett och inte vet ritualerna!;)

Kolasås:
Recept finns här

Cupcakes:
(receptet ger cirka 24 stora cupcakes)
2 dl ljust muscovadosocker
2 dl strösocker
100 g smör, rumstempererat
2 ägg, stora
6 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
2 bananer, stora
2,5 dl mjölk

Ugn 175 grader C

Fyll två muffinsplåtar med formar.
Vispa muscovadosocker, strösocker och smör ljust och pösigt.
Tillsätt äggen och vispa till en ljus och fluffig smet.
Blanda mjöl och bikarbonat och sikta ner i smeten.
Mosa bananerna och blanda med mjölken. Rör ner detta i smeten och vänd samman till en slät smet.
Tillsätt 1 deciliter kolasås i smeten och vänd om lätt (jag testade även att hälla upp smeten i formarna och därefter tillsätta kolasås, tycker däremot inte att det gav någon annan effekt), fyll dina muffinsformar 2/3 och grädda 15 - 20 minuter. Låt svalna helt innan du frostar dem.

Kolafrosting:
Recept finns här

Karamell:
1 dl strösocker

Smält sockret i en kastrull (jag tog en liten stekpanna) på medelstark värme tills sockret smälter och blir gyllene.
PASSA så det inte bränner.
Häll ut sockret på en en papprad plåt, se till att det blir ett tunt lager, tänk på att jobba snabbt så sockret stelnar omgående.
Låt stelna och bryt sen i bitar.

Jag gjorde cupcakes i både normalstora formar och i mini. Tänk på att grädda dem kortare tid om du väljer att göra små.

Smör, socker och ägg uppvispat, nu till de torra ingredienserna.

Mosa banan och mjölk i en bunke.

Första plåten är färdiggräddan, in med nästa plåt.

Då var alla cupsakes klara. Fick en aningen hög kulle på några av mina små
cupcakes. Antingen så gör man inget åt det utan spritsar lite mindre av frostingen
eller så kan man skära av lite av toppen innan man spritsar.

Ett tåg kommer lastat, med vad? Jo cupcakes till mosters lilla stolthet!

GRATTIS sötnos på din stora dag, tur att mamma hjälper dig med alla presenter!:)

Min lillasyster fick vara smakråd då jag skulle spritsa cupcakes, den större cupcaken
fick då denna lite mer krävande men också väldigt söta dekoration. 

Inga kommentarer: