måndag 17 december 2012

Citron & Saffranssnurror

Jag vet att det inte var så länge sedan jag sa det, men ibland bara fastnar jag för en bild. Jag utmanas av att se om även jag kan skapa de bakverk som jag själv fastnat för. Så var det med det här recept som jag hittade på recept.nu

Jag har också insett att december månad är alldeles för kort för att jag ska ha tid att baka och blogga om alla godsaker som hör julen till, jag kommer bara att hinna med hälften av allt jag hade planerat in för bloggen denna jul. Jag får glädja mig vid att december infaller även nästa år och försöka att starta redan i början av november.

För att verkligen visa den vackra gula färgen kakorna har tog jag den här gång hjälp av photoshop. I annat fall brukar i maximal utsträckning klippa mina bilder i Paint (om man bortser från instagram bilderna), photoshop är däremot en helt ny värld för mig. Jag fick be T om hjälp för att få till bilderna, han är ingen fena han heller men han lär sig grymt snabbt. Det vore roligt att gå en riktig fotokurs någon gång, att verkligen lära sig vad man kan skapa med hjälp av kameran och vad man kan förbättra i efterhand. Jag älskar vackra bilder och speciellt när det är bilder på bakverk!

Citron & Saffranssnurror
Grunddeg:
5 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
225 g kallt smör

Smaksättning 1:
1 msk hett vatten
0,5 g saffran (ett kuvert)

Smaksättning 2:
Skalet från 1 citron
1 msk citronsaft
Ugn 175 grader C

Lägg alla de torra ingredienserna till grunddegen i en matberedare och kuba sedan ner det kalla smöret. Mixa tills du har en något så när deg, vänd då ut den på bakbord och knåda igenom den.
Dela degen på två, lägg tillbaka hälften av degen i matberedaren och tillsätt cirtonsaft och citronskal. Mixa samman och knåda till en deg.
Lägg andra hälften av degen i matberedaren, blanda saffran med hett vatten och häll över degen. Mixa och knåda sedan samman till jämn deg.
Plasta vardera deg och låt vila i kylen ca 30 minuter.

Mät ut två bakplåtspapper 20x30 centimeter.
Kavla ut vardera deg på bakplåtspappret. Lägg dem samman och kavla försiktigt så att de fäster ihop. Dra bort de översta bakplåtspappret och rulla ihop längs långsidan. Ta bakplåtspappret till hjälp som när du rullar en rulltårta. Låt ligga kallt (i kylen) cirka 30 minuter.

Hetta upp ugnen och ta fram kakrullen ur kylen.
Skär skivor, cirka en centimeter tjocka och placera på papprad plåt.
Grädda i mitten på ugnen 10-12 minuter, de ska inte få mycket färg alls, bara kanterna på kakan ska bli gyllene. Låt svalna på galler.

Mixa till en deg.


Kavla ut vardera deg på bakplåtspapper.


Skiva rullen i 1 cm tjocka skivor.

Dags att grädda.

Jag tycker att idén med den här kaka är jättesöt, lite andra färger och den fungerar toppen till barnkalaset!

Inga kommentarer: