torsdag 29 mars 2012

Dubbel ChokladmousseTårta

Detta får bli mitt sista inlägg för Mars månad då jag i helgen reser bort och där med tar en paus från bloggandet. Paus från bakandet kan jag däremot inte lova, min vän Emmelie som jag besöker har även hon ett stort intresse för bakverk. 

När nu helgen börjar närma sig bjuder jag på en dubbelchokladmoussetårta. Denna tårta bara smälter i munnen och eftersom den ska förvaras i frysen är den perfekt att göra någon dag innan.
Jag valde att dekorera min med frysta bär, men är man ett riktigt chokladfreak, varför inte riva över choklad?


Botten:
100g mandelmassa
25 g mörk choklad 70 % 

Mousse 1:
0,5 blad gelatin
100 g mörk choklad, max 56 %
30 g mjölk
100 g vispgrädde
0,5 dl yoghurt

Mousse 2:
0,5 blad gelatin
100 g vit choklad
30 g mölk
100 g vispgrädde
0,5 dl yoghurt

Blötlägg gelatinbladet i kallt vatten.
Finhacka chokladen.
Koka upp mjölken i en liten kastrull, krama ur gelatinbladet och låt det smälta i mjölken.
Rör ner den hackade chokladen i mjölken och rör tills chokladen smält helt.
Låt chokladsmeten svalna.

Upprepa proceduren med den vita chokladen.

Gör under tiden botten.
Riv mandelmassan grovt och smält chokladen. Arbeta in chokladen i mandelmassan och kavla ut till en ca 3 mm tjock botten mellan två bakplåtspapper. Klä tråtringen/springformens botten med mandelmassan.

Vispa grädden ganska hårt och vänd mer yoghurten.
Vänd ner grädden i den avsvalnade chokladsmeten och blanda försiktigt ihop til en luftig mousse.

Fyll mousserna i varsin spritspoåse
Spritsa moussen i formen och garnera med valfria bär.
Plasta och låt stå i frys i minst 4 timmar.

Ta fram tårtan 30 minuter innan servering.


Inga kommentarer: