torsdag 15 mars 2012

Tiramisu Tårta

När jag såg denna tårta första gången blev jag helt salig och ville inget annat än att baka den själv.

Jag vill börja med att säga att jag inte är någon erfaren tårtmakare, det är väldigt sällan jag bakar just tårta. Vi skulle fira en 75åring och temat var Italien, bättre tillfälle att baka denna tårta skulle jag nog inte få. Det tog mig några timmar, men jag och gästerna på kalaset var alla nöjda med slutresultatet. Tårtan blir riktigt saftig eftersom man penslar bottnarna med kaffesirap och då grädde blandas ut med mascarponeost blir den heller inte så söt.

Födelsedagsbarnet som i vanliga fall inte är någon "gottegris" tog till och med två bitar.
Det måste vara ett bra betyg!


Jag har inte förändrat något i receptet som jag hittade här
Då länken inte vill fungerar direkt till receptet kommer receptet här:


Tiramisu Tårta
(cirka 12-15 bitar)

Sockerkaksbotten
•3 ägg
•2,5 dl socker
•1 tsk vaniljsocker
•3 dl mjöl
•1,5 tsk bakpulver
•1 dl mjölk
•50 gram smör

Kaffesirap
•2 dl starkt kaffe
•0,5 dl kahlua
•1 dl socker

Mascarponekräm
•1 burk mascarponeost (250 g)
•2 dl grädde
•4 äggulor
•1 dl socker
•4 äggvitor
•2 tsk vaniljsocker

Garnering
•Kakao
•Riven mörk choklad (cirka 100 gram)
•1 paket savoiardikex, cirka 200 g



Sockerkaksbotten
1.Sätt ugnen på 175°C. Smörj och ströbröa en form som är cirka 20 cm stor.
2.Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Värm mjölk och smör i en kastrull tills smöret har smält. Tillsätt den varma mjölkblandningen lite i taget. Blanda mjöl och bakpulver och rör sedan ner det i äggsmeten. Häll smeten i formen.
3. Grädda bottnen i nedre delen av ugnen i cirka 35-45 minuter. Känn med sticka att den är torr.
4.Låt bottnen svalna 15 minuter. Lossa kanten med en kniv och vänd sedan upp den på ett bakplåtspapper. Låt kallna en stund.
Dela kakan i tre eller fyra bottnar.

Kaffesirap
1. Brygg 2 dl starkt kaffe eller espresso. Häll i en kastrull tillsammans med 0,5 dl kahlua och 1 dl socker. Låt det koka upp tills allt socker har smält. Låt svalna.

Mascarponekräm
1. Vispa ihop äggulor och 1 dl socker i en värmetålig skål över vattenbad. Vattnet ska sjuda. Rör hela tiden i blandningen tills den börjar tjockna. Var försiktig bara så att det inte är för varmt, då blir det äggröra! Ta bort från plattan och låt svalna.
2. Vispa under tiden upp äggvitorna i en ren skål till ett hårt skum. Vispa även grädden i en anna skål.
3. Blanda mascarponeosten med äggulesmeten. Blanda sedan i grädden och vaniljsockret. Rör sist ner äggvitorna försiktigt. Låt svalna en stund i kylen.


Sätta ihop tårtan
1. Använd en form, helst en springform, som är lite större än tårtbottnen, cirka 23-25 cm.
2. Pensla tårtbottnarna med kaffesirapen.
3. Lägg i den första bottnen i formen, klä sedan hela insidan med savoiardikex. Bred ut fyllning över den första tårtbottnen. Upprepa samma sak med alla tårtbottnar, och avsluta med ett lager fyllning överst.
4. Ställ in i kylen minst 4 timmar.
5. Pudra med kakao och garnera med riven mörk choklad.


Tårtan blir komplett när man avslutar med att knyter runt sidenbandet.

Jag gjorde min tårta dagen innan och dekorerade med kex, kakao, choklad
och sidenbandet samma dag som servering.


Inga kommentarer: