lördag 3 mars 2012

Kalrspaderbullar

Idag var jag uppe med tuppen fast det är lördag och man egentligen får ligga kvar. Jag har däremot inte tålamod till att ligga kvar i sängen när jag väl vaknat utan klev glatt upp och började röja runt i köket. Halvvägs igenom receptet vaknade jag till ordentligt då det krävs en aning armstyrka för att kunna arbeta/slå ihop karlspaderdegen. Men bli inte rädda nu, slutresultatet är väl värt arbetet.

Detta är en söt deg som går att använda till mycket. (jag tänker göra semlor av mina)
Bli inte rädd om degen blir väldig kladdig, den SKA vara det, tillsätt ej mer mjöl!!!


Karlspaderdeg:
(ca 15 st bullar)
100 s smör
2 dl mjölk
14 g färsk jäst (för söta degar)
1 krm salt
1 dl strösocker
4 äggulor
ca 7 dl vetemjöl

ägg till pensling


  • Ugn 225 grader 

  • Smält smöret och tillsätt mjölken, låt ljumma till fingervarmt
  • Smula ner jästen i en bunke. Häll på lite av degspadet och rör tills jästen är upplöst.
  • Häll på resten av degspadet. Arbeta därefter i salt, socker, äggulor och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt (man kan säga att man slår degen), gör detta fram tills att degen släpper degbunkens kanter.
  • Täck ytan med lite mjöl. Lägg över en bakduk och låt jäsa till dubbel storlek, ca 45 minuter.
  • Vält upp degen på bakbordet.
  • Dela degen i jämna stora bitar.
  • Forma dem till släta runda bullar/släta ovala bullar/ovala skruvar.
  • Lägg på plåt med bakplåtspapper och låt jäsa till knappt dubbel storlek.


  • pensla bullarna med uppvispat ägg
  • Grädda i mitten av ugnen i 5-8 minuter beroende på hur stora bullar du gör. (täck med folie i ugnen om de blir för mörka på ovansidan)

Här har jag valt att göra bullarna avlånga och skruva dem något. Väljer man att göra det
kan det vara bra att mjöla händerna något i och med att degen är så pass kladdig. 

Inga kommentarer: