söndag 5 februari 2012

Blåbärsbullar

Det är söndag kväll och jag är precis hemkommen efter en vecka i fjällen fylld av skidåkning, träningsvärk, solsken, kyla och goda vänner. Men som alltid när man kommer hem, borta bra, hemma bäst. 

Då jag är van att få sätta tänderna i något nytt eller gammalt recept när helgen kommer och möjligheterna denna helg varit små, kliar det nu i mina bakfingrar. Klockar är alldeles för mycket för att jag ska hinna baka något idag, så jag väljer istället att blogga lite om bakning :)

Jag vet att det är semlans årstid just nu och det bara kryllar av dem i olika färg och form. Jag har inte hunnit baka några ännu, men hoppas hinna göra det inom kort. Jag bjuder idag istället på ett recept på blåbärsbullar, något som fungerar oavsett årstid.


Vetedeg:
18-24 bullar
1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ägg
11-12 dl vetemjöl special

Fyllning:
200g mjukt smör
1 dl råsocker
1 msk kanel, mald
2,5 dl färska/frysta blåbär
2 msk florsocker
2 msk majsstärkelse

Ägg till pensling
1 näve flagad mandel



  • Stöt kardemummakärnorna fint i en mortel och värm med mjölken tills den är fingervarm, á 37 grader.
  • Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.
  • Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig och elastisk deg.
  • Jäs degen under bakduk till dubbel storlek, 45-60 min. (jag låter oftast min jäsa lite längre)


  • Blanda smör, råsocker och kanel till en krämig fyllning.
  • Vänd upp degen på lätt mjölat bakbord och dela den i två bitar.
  • Kavla ut ena delen till en rektangel (ca 1 cm tjock) och bred på hälften av fyllningen.
  • Blanda blåbär, florsocker och majsstärkelse i en skål.
  • Strö ut hälften av bären över degen och rulla ihop från långsidan.
  • Skiva rullen 3-4 cm tjocka skivor. Gör en rulle till
  • Lägg skivorna i pappersformar i en muffinsplåt eller på en bakplåt.





  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Låt bullarna jäsa utan bakduk till dubbel storlek 45-60 minuter.
  • Pensla dem med uppvispat ägg och strö över mandelspån.
  • Grädda bullarna gyllene långt ner i ugnen ca 10 minuter.


Bullarna innan gräddning.


Bullarna efter gräddning.

Inga kommentarer: