tisdag 13 januari 2015

Julmustbröd

Är vörtbröd ingen favorit till jul kan jag istället rekommendera att du testar det här julmustbrödet. Ett mycket smakrikt bröd som passar lika bra till grötfrukosten som till julbordet. Brödet kräver inte mycket jobb med däremot lite tid. 

Då julens nya recept på vörtbröd inte höll måttet är jag glad att jag bakade ytterligare ett bröd. Vid sista jäsningen valde jag att stoppa in brödet i kylen där det sen fick stå över natten. Jag tog ut det i rumstemperatur där det fick stå tills att ugnen var varm. Mycket lyckat resultat!

Julmustbröd:
(2 st)
Dag 1:
120 g vetemjöl (ca 2 dl)
150 g vatten (ca 1,5 dl)
25 g vetesurdeg (ca 0,5 dl) eller 0,5 g jäst

Dag 2:
degen från dag 1
500 g vetemjöl (ca 8,5 dl)
72 g grahamsmjöl (ca 1,5 dl)
330 g julmust (1 flaska à 33 cl)
3 g jäst
13 g havssalt (ca 3 tsk)
0,5 g anis (en knivsudd)
0,5 g fänkål (en knivsudd)
0,5 g kanel (en knivsudd)
3 g mald pomerans (ca 0,5 tsk)
0,5 g ingefära (en knivsudd)
Kakao att sikta över brödet innan gräddning

Dag 1:
Blanda ihop allt med visp och låt stå övertäckt i rumstemperatur 12-15 timmar.

Dag 2:
Blanda allt till en elastisk deg med god glutenutveckling i maskin, cirka 8-10 minuter. Låt degen vila i oljad bunke med lock i 50 minuter. Vik ihop degen och låt vila ytterligare 50 minuter.
Dela degen i två bitar och forma med varsam hand till två runa bröd. Låt jäsa i mjölade bunkar i 40-60 minuter. Dekorera gärna bröden med kakao med hjälp av schablon.

Värm ugnen till 220 grader C
Grädda mitt i ugnen i 35-40 minuter eller tills brödet låter ihåligt när man knackar i botten på det. (92 grader om du använder en termometer)

Inga kommentarer: