söndag 24 november 2013

Smörkola Cupcakes

Det är söndag och veckan har bara susat förbi. Sakta men säker närmar sig december månad och nästa söndag ser jag fram emot att tända adventsljusstakarna. All den belysning som hör julen till fyller verkligen sitt syfte då nu endast ett fåtal av dygnets 24 timmar ger oss någon form av dagsljus. Jag tycker personligen också att det är väldigt fint med alla stjärnor och stakar i folks fönster, jag blir glad inombords.

Jag tycker om julen och brukar tjuvstarta redan i oktober och november med vissa delar, mer om det vid ett senare tillfälle.

I torsdags kokade jag kola och bakade muffins som jag fyllde med bitar av min egen kokta kola. Jag toppade dem med en vaniljfrosting och en bit snurrad kola. Superenkelt recept på kola, snabbt gick det också, för att inte tala om hur god den blev. Jag mumsade så pass mycket kola under tillverkningen av mina cupcakes att jag resten av kvällen blev liggande i fosterställning i soffan.

För receptet på muffins se ovan. Uteslut fyllningen av socker och kardemumma. 

När smeten är färdig vänd då ner kolan(jag klippte min i så bitar), fördela smeten i formarna och grädda.
Under tiden dina muffins svalnar vispa samman frostingen och forma kolan.
Spritsa muffinsen och avsluta med kolan i önskad form.
Jag förvarade mina i kylen över natten, väljer du bort frostingen kan du förvara dem i en burk i rumstemperatur.

Det vara sista dagen på praktiken för T i fredags och han ville bjuda på fika. Jag fick fria händer och såg det som ett utmärkt tillfälle att testa någonting nytt. Jag brukar inte göra kola men tanken slog mig tidigare i veckan att muffins med bitar av smörkola eller chokladkola borde vara gott. Då jag även ville dekorera med kola bestämde jag mig för att försöka koka egen, det gick rätt så bra faktiskt. Recept kommer senare.

Jag kan även nämna att receptet på morotstårtan kommer att dröja lite då jag lånat ut receptboken till min kära syster.

Trevlig kväll!

2 kommentarer:

Catrin (T:s handledare) sa...

Supergoda var dom:-) Tack!

Elin Åslund sa...

@ Catrin, vad roligt att det smakade! Kolan blev riktigt god, och detta är mina favoritmuffins just nu:) Det blev en bra kombo. /Elin