måndag 21 oktober 2013

LCHF Glass

Socker gör att glassen får en mjuk och len konsistens och smak. Det är precis vad som saknas i denna glass. Jag ville ändå göra ett försök, kanske skulle jag ha haft hallon istället för blåbär?

Glass ska vara gott och om man verkligen verkligen vill kanske det också går att få denna glass att smaka gott? Ett tips som glassriket.se ger är att tillsätta lite vaniljvodka, kanske är värt att testa?

Om jag ska unna mig glass ska det vara god glass, denna kan jag ärligt vara utan.

LCHF Glass:
4 äggulor
3 dl vispgrädde
2 dl standardmjölk
1 tsk vaniljpulver
0,5 tsk kryddmått steviaextrakt
2 dl blåbär (valfritt)

Låt koka upp mjölk, grädde och vaniljpulver under omrörning, dra av från plattan och låt svalna något.
Vispa äggulorna fluffigt.
Häll försiktigt mjölkbladningen över äggfluffet under omvispning, häll sedan tillbaka i kastrullen.
Sjud upp till 84 grader C.
Häll upp i bunke och rör ner stevia, täck med plastfilm och låt stå i kylskåp minst fyra timmar.
Kör i glassmaskin och vänd ner bären, toppa med bär och ställ i frysen någon timma innan servering.


Letar man efter ett nyttigare alternativ till glass skulle jag då istället rekommendera Frozen Yoghurt, 10 000 gånger godare och enklare att göra!

Det var allt jag hade att säga om LCHFglass.

Inga kommentarer: