torsdag 3 oktober 2013

Kanelbullens Dag!

Förra året slog jag till på stort och tog ledigt dagen innan för att kunna bjuda på bullar på jobbet dagen till ära. Det var också då vi började riva badrummet, hemska tanke, tur att den tiden numera bara är ett minne blott. I år blev det ingen semesterdag för att baka kanelbullar, jag kunde däremot inte låta bli att baka en kanel och kardemummakrans, den blev riktigt fin! Bild kommer senare :)

Jag fick också möjlighet att inviga mitt nya köksbord, vilken känsla med ett riktigt träbord att baka på! Jag hade så gärna velat testa surdegsbullar men det får bli ett senare projekt, någon som har ett bra recept?


Imorgon är det som sagt kanelbullens dag och för dig som tänker baka bullar kommer här några recept. Har du inte testat att kalljäsa bulldeg innan vill jag varmt rekommendera de receptet. Med fyllningen gör du som du vill, kanel eller inte.

Jag ser att många av mina recept på bullar går varma här på bloggen idag, jag hoppas detta inlägg ska underlätta sökandet!

Rabarberbullar med Mandelmassa


Kalljäst Vetekrans med Hasselnötter


Kanel, Russin och Valnötsbullar i långpanna


Chokladbullar


Blåbärsbullar


Kalljästa kanelbullar med råsocker


Rimbobullar


Nougat och Kanelbullar


Kanelbullar "mini"


Eller kanske vill du gå mot strömmen och baka sockerkringlor istället, receptet nedan är riktigt bra och enkelt. Allra bästa är de nybakta och fortfarande lite varma. Sockerkringlan borde också få ha en egen dag, förra året vid jul funderade jag på att baka sockerkringlor med saffran, det måste nog bli det i år :)

Sockerkringlor


Helgen närmar sig med stormsteg och jag planerar att göra mer glass, fick tips om en kokosglass som ska vara jättegod. Fler glassrecept hoppas jag också hinna med att publicera under helgen. Lycka till med bullbaket!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för finfina recept! Här finns ju bullar för alla smaker :-) Ska prova kalljästa i helgen.
Kram och ha en fin helg!

Hälsningar Mariell

Elin Åslund sa...

Tack Mariell, lycka till med helgens bakverk!