söndag 9 juni 2013

Kalas!

Jag startade dagen med att slänga på mig "ut och gå" kläder och även solglasögonen åkte på innan jag lämnade lägenheten. En härlig start på söndagen med solen värmande i pannan. När jag började närma mig hemmet igen (20 minuter kvar) öppnade sig himlen och regnet stod som spön i backen på baka några sekunder. Jag tog skydd under några träd, när regnet även trängde igenom där sprang jag i full fart mot ett närliggande parkeringsgarage och tog skydd där. Jag kunden se blixten och mullret från åskan dånade i parkeringsgaraget. Då regnet inte tycktes vilja avta tog jag beslutet att springa hem i ösregnet. En riktigt blöt stat på dagen blev det idag.

Det mullrade ordentligt där uppe bland molnen långt efter att jag kommit hem och jag valde då att krypa ner i soffan under en filt med datorn i knä. Känslan blir då en annan när man sitter inne i värmen och lyssnar på mullret. Jag fick en plötslig längtan efter kardemummakaka och bestämde mig före att baka en, det var över ett år sedan jag bakade denna kaka sist. Det är inte ofta jag bakar saker som jag själv känner mig sugen på, ofta är det nya recept jag vill testa eller tillfällen jag bakar för. Men idag bakar jag bara för mig själv, och T såklart :)


Jag gick idag igenom bilderna från min guddotters födelsedagsfirande. Hennes mamma och jag är vänner sedan många år tillbaka och hon är inte bara en god vän utan även en en stor inspiration för mig när det kommer till bakverk. E och jag har samma passion för bakning och ofta pratar vi om hur roligt det skulle vara att tillsammans starta något eget och göra detta på heltid. Vem vet, en dag kanske vi klipper bandet till vårt eget bageri/café. Man måste få drömma!


E har själv bakat allt till kalaset med undantag för tårtan som jag fick i uppgift att göra. Gästerna bjöds på bullar, maränger, kladdkaka smaksatt med after eight, hallongömmor, kolakakor, silviakaka. Det var även en glasstation med diverse smått och gott till. Vi firade kalas i två hela dagar!


Man blir verkligen fikasugen när man ser på bilderna. Jag tror faktiskt att jag smakade på det mesta och min favorit blev nog till slut ändå silviakakan, min akilleshäl bland bakverk. Jag vågar inte svara på vilka recept E har använt sig av, men jag vet säkert att receptet på silviakaka är det som jag har publicerat på min blogg.


Här kommer också några bilder på födelsedagsbarnet tillsammans med tårtan. Tårtan var spännande och hon hade svårt att hålla fingrarna borta :) Grattis igen till min lilla sötnos som nu fyllt tre hela år.


Tårtan togs fram och ögonen på födelsedagsbarnet blev växte med spänning. Marsipanen var bäst enligt henne som smaskade i sig inte bara sin egen utan även många andras lager av marsipan :)


Trevlig Söndag!

2 kommentarer:

Emmelie sa...

<3 vilket fint inlägg och vilken härlig bild på nikki och tårtan :)
Drömma måste vi och en dag så :)

Bland bakverk och kastruller sa...

Ingen dålig kakbuffé det där inte!!! Kan tänka mig att hon blev urglad över den tårtan!!
Kram