tisdag 9 april 2013

lilla k´s TRÄDGÅRDSKÖK

Hemma i Sthlm igen och fylld med härliga intryck efter helgen hemma i Hälsingland. Jag skriver hemma för att Hälsingland alltid kommer vara hemma för mig, även om jag numera har mitt hem i Sthlm så blir det alltid att jag åker hem när jag åker upp. Jag tog bilen upp i fredags efter jobbet och som jag närmade mitt mål gick solen ner bakom bergen. Hade jag haft en passagerare med mig hade jag låtit fota denna magiska vy. Tyvärr satt jag själv i bilen och ville inte riskera att jag hamnade i diket så jag passade istället på att njuta av stunden. Välkommen hem! :)

På lördagen besökte vi Bollnäs, där finns Mobackes Trädgårdscenter och där lilla k´s trädgårdskök. Ett härlig litet krypin bland växtligheterna där det serverar både lunch och smaskigt fikabröd. Har du vägarna förbi Bollnäs kan jag varmt rekommendera ett stop i denna härliga oas.
Lilla k´s har fått flera fina utmärkelser bland annat i White guide.

Bilden nedan är vad man just nu möts av när man kliver in på Mobackes, de har inte bara blommor i alla former och storlekar utan även porslin, snören, burkar, dekorationer, skålar, fat, allt inför sommaren picknick med mera, med mera! Jag hade lätt kunna gå där och strosa många varv, tur var nog att vi inte gjorde det. Mitt kök är inte i stånd att klara av fler tillskott just nu, men till sommaren när jag åker hem över min semester kanske mitt kök ser annorlunda ut? Man kan alltid hoppas!

Underbara färger, turkos, lila och mintgrön!
Bilden är lånad från lilla k´s hemsida
Även denna bild är lånad från hemsidan.



Det som är roligt med att besöka lite annorlunda bagerier och caféer är att man hittar nya godsaker att sätta tänderna i. Det första jag siktade in mig på var chokladjitterbugg och inte långt efter hittade jag även en liten tartelettliknande sak med vad jag antog var en chokladganache. Jag tog båda två!

Jitterbuggen var riktigt god, jag måste testa baka detta själv. Jag tror nog att jag kanske var lite ambitiös när jag snurrade mina jitterbugg så många varv. Nästa gång blir det färre varv och med maräng!

Den lilla söta tarteletten som både jag och väninna hade svårt att helt sätta fingret på vad den innehöll var magisk, vi fick fråga personalen innan gick vad den var bakad på. Det var en "GI" kaka där skalet var av havre (om jag inte minns fel) fylld med en ganache på mörk choklad smaksatt med svarta vinbär. OJ så gott! Den där svartvinbärs ganachen måste jag verkligen försöka få till här hemma, grymt god!


Den lite mindre orten Arbrå ligger inte så långt utanför Bollnäs, där hittar man Arbrå Ångbageri. Det är roligt också att hur se små orterna tar vara på sina guldkorn jobbar tillsammans! Alla blommor på borden var planerade i pepparkaksburkar från ångbageriet. Härliga färger på burkarna att man gärna återanvänder dem till annat när väl kakorna är slut. På Arbrå Ångbageris hemsida kan man även skriva ut nya etiketter att pryda sin burk med, en riktigt fiffig idé tycker jag! 

Utdraget ovan är taget från WWW.ARBRAANGBAGERI.SE


Vart än man vänder sig inne i lokalen finns det massvis av saker att titta på och många roliga idéer att hämta inspiration från. Bilden ovan till vänster är ett gammalt rostigt galler där man satt upp foton med klädnypor. Riktigt fint, undrar bara vart jag så få in detta i min lilla lägenhet? Tåls att tänka på!


Många av borden i fiket är gjorda av gamla dörrar, riktigt charmigt! Jag köpte själv ett nytt köksbord för inte så länge sedan, ett riktig värdelös historia som jag inte vill förkorta fler människors liv med. Det är kanske detta man ska slå till på? Kan bli lite svårt att knåda deg på bara ;)

Det är dags att avsluta detta mycket hemmakära inlägg och börja skriva på nästa inlägget om dinkelvåfflor. Jag vet i alla fall en som väntar på det där ute :)

Avslutningsvis vill jag tillägga att bildkvalitén för alla av bilderna i det här inlägget inte håller måttet, jag är väl medveten. Har man inte kamera till hands får mobilen duga som substitut.

Trevlig tisdagskväll!

Inga kommentarer: