torsdag 21 mars 2013

Jitterbugg

En spröd kaka med lager av seg maräng!

Först gången jag läste om jitterbugg "bakverket" var det i muffinsformat. Kakan hade jag inte hört talas om innan dess. Jag vet att jag sagt det förr, men jag tycker fortfarande att det är roligt med nya bakverk. Lyckas jag första gången går jag gärna vidare till nästa utmaning. Misslyckas jag däremot eller känner att jag borde ha gjort det bättre, då nöter jag gärna samma recept tills dess att jag själv är nöjd med slutresultatet!

Helgen närmar sig och jag ska iväg och besöka en kär vän och även min guddotter. Det var länge sedan vi sågs nu, sjukdom, jobb och livet i allmänhet har gjort att de senaste gångerna har ställts in. Så idag blev det ett impulsbeslut. Jag åker på lördag morgon och så får vi se vad helgen bjuder på. Ibland gör planering saker och ting bara mer komplicerade. Då måste man handla på impuls!

Jitterbuggare
(15-20 kakor)
5 dl vetemjöl (300 g)
1 dl strösocker
200 g smör
2 äggulor

Fyllning:
2 äggvitor
0,5 dl strösocker

Ugn 175 grader C

Blanda mjöl, socker och smör i en matberedare. Tillsätt äggulorna och arbeta snabbt ihop till den deg.
Lägg degen att vila 30 minuter i kylskåp.
Kavla ut degen 3 mm tjock på ett bakplåtspapper (fastna degen på kaveln kavla istället degen mellan två bakplåtspapper).
Vispa äggvitorna och tillsätt lite socker i taget tills att du har en fluffig maräng.
Bred magränsmeten på degen i ett jämnt lager. Rulla ihop till en rulle med hjälp av pappret på samma sätt som en rulltårta. Lägg rullen i frysen 15-20 minuter så går det lättare att skära den.
Skär rullen i dryga centimetertjocka skivor. Lägg skivorna med snittytan upp på bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen cirka 15 minuter (de ska få lite färg). Låt svalna och lossa dem sedan från bakplåtspappret.
Låt kallna på galler.

Nu ska vi baka en kaka!

Marängen kan vara lite knölig att bre på, min ville inte fastna i degen. TÅLAMOD så går det utmärkt!

Se så bra det blev till slut. Nu dags att rulla ihop till en rulle. Detta är också ett lite knepigt moment, marängen har en tendens att vilja åka ut på sidorna. Man får rulla med lätt hand och försiktigt lyfta in den i frysen så att rullen stelnar och går lättare att skära.

Jag skriver lättare att skära för att jag tycker inte att det var helt enkelt. Även fast rullen är fryst vill marängen gärna pysa ut på sidorna. Försök att genomföra detta moment så fort som möjligt (inte som jag med foto pauser) ;) Så länge kakdegen är fryst är detta moment så mycket enklare!

Kakorna ligger på plåten och det är hög tid att grädda dem. Jag fick ut två plåtar och gräddade dem var och en för sig i ugnen.

Kakorna ska få färg, har de inte fått färg efter 20 minuter låt dem gå några minuter till. Se till så att marängen inte blir bränd bara!


Jag hoppas jag nu inte med min beskrivning i bilder har skrämt upp Er som vill testa det här recept. Det är innehåller som ni förstår många spännande moment, några mer kritiska än andra men inget som inte går att rädda med lite tålamod och vilja!

Då jag nu åker bort över helgen blir med största sannolikhet inte fler blogginlägg denna vecka. Jag passar därför på att önska trevlig helg och lycka till med helgens bakverk!

1 kommentar:

Emmelie sa...

Tack bästa du för besöket! Det var precis vad vi behövde :) <3
Alltid så mysigt att ha dig här! Och kakorna var supergoda!
Puss och kram