onsdag 22 februari 2012

Katalanska Maränger


Min födelsedag infaller denna månad och jag testbakar just nu inför kalaset. Mina kollegor på jobbet har fördelen av att få ta del av testbaket och möjligheten att tycka till. Då test bak oftast blir i mindre antal än vad vi är folk på jobbet passade jag på att även göra maränger. Maränger är ingen favorit hos mig (att äta) men dessa maränger är så vackra att jag ibland bara inte kan låta bli att baka dem. Jag valde att smaksätta hälften av marängen med mörk choklad och den andra hälften färgade jag rosa med hushållsfärg. Det finns många smakessenser om man vill smaksätta sina maränger, mint, choklad, jordgubb osv. Då jag ej hade någon smak hemma som matchade mina färger valde jag att avstå denna gång.



Receptet har jag hämtat från Leilas bok a piece of cake. Receptet säger 9 maränger, jag fick däremot ut 20 stycken och då använde jag stora muffinsformar som jag satte i en muffinsplåt.

Marängen:
7 äggvitor
5 1/4 dl strösocker
Safta av en halv citron

Smak & Färg:
(Tänk på att halvera detta om du vill göra två sorter)
100 g mörk choklad
Röd hushållsfärg, ca 10 droppar.


Sätt ugnen på 130 grader.
Blanda äggvita, strösocker och citronsaft i en rostfri bunke.
Sätt bunken över ett vattenbad.
Vispa för hand tills sockerkristallerna smält och marängen är ca 60-65 grader.
Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen länge på hög hastighet med elvisp tills den svalnat.

För chokladmaränger - smält chokladen i ett vattenbad och vänd ner den försiktigt så att marängen blir randig.



För rosa maränger - vispa ner röd hushållsfärg och blanda tills färgen är jämn.

Jag valde i sista sekund att blanda ner lite vit choklad i den rosa marängen, efter gräddning insåg jag däremot att jag nog borde har smält chokladen istället för att bland ner bitar. Men nu vet jag det till nästa gång!


Klicka ut marängerna med hjälp av två skedar i muffinsformar eller på en plåt med bakplåtspapper.





Grädda i mitten av ugnen i ca 1 timme, marängerna ska vara lite sega i mitten.

Förvara dem i en tättsluten burk, gärna i glas då det bokstavligen är ett beundransvärt bakverk.

Inga kommentarer: