tisdag 7 februari 2012

Chocolate Marshmallow Nougat Cookies


Efter bullbaket med nougat blev det en bit kvar och jag fick inspiration att baka nougatkakor. Då jag inte hade något recept sedan innan tog jag ett kakrecept jag gillar och bytte bara ut smaksättningen.

Vi fick besök till kaffet så jag passade på att röra ihop kaksmeten innan och gräddade sedan kakorna lagom till kaffet var klart. Inte fel med nygräddade kakor när man kommer över på kaffe.

Jag hade inga mini marshmallows hemma så jag tog stora och klippte ned i bitar, däremot anser jag inte att det ger lika bra resultat som när man använder mini marshmallows. Men har man inget annat så tager man det man haver. Det man däremot kan göra är att öka mängden om man använder stora marshmallows.

Detta är samma kakrecept som i kakorna med nonstop och marshmallows som du hittar här.
Man kan helt enkelt använda det man har hemma och smaksätta denna kaka med, tipsa gärna om ni har några favoriter som bara måste testas.



Jag brukar använda denna nougat när jag bakar då jag
anse att den är lätt att jobba med
Marshmallows finns i många olika sorter, men det skulle
som nämnt ovan passat bättre med mini varianten.




























Cookies:
125 g smör, rumsvarmt
1,5 dl råsocker
1,5 dl strösocker
2 ägg
4,5 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt

Smaksättning:
150 g nougat
2 dl marshmallows

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa smör och socker ordentligt, tillsätt sedan ägg och fortsätt vispa. Blanda vetemjöl, kakao, vaniljsocker, bakpulver och salt i en annan bunke, vänd sedan ner mjölblandningen i den uppvispande smeten. 


Hacka upp nougaten i kuber och klipp upp marshmallowsen om du har den större varianten.
(JA, marshmallowsen fastnar i saxen)
Nougaten

Blanda slutligen ner smaksättningen. Rulla 24 bollar (platta ut bollarna till önskad storlek på kakan innan de går in i ugnen, detta då kakan endast smälter ut något) och grädda sedan 10 minuter. 
Kakorna innan gräddning




Butta in kanterna lätt med en kniv om fyllningen flutit ut.
Låt kakorna svalna helt innan du tar dem från plåten.


Mums!

Inga kommentarer: