måndag 23 januari 2012

Chocolate Peanut Whoopie Pies

Detta är mitt första försök med whoopie pies, gillar du jordnötssmör så kommer du att älska detta recept. Receptet har jag hittat på en av de bloggar som jag läser, kolla in hennes blogg: http://www.heavenlycupcake.se/

Jordnötssmör får mig alltid att tänka på USA, jag var inget stort "fan" av denna sträva massan innan mitt år där borta, dock dröjde det inte länge förrän jag också var frälst.

En nyrostad brödskiva med jordnötssmör, massa jordnötssmör ska de va!
Inte det nyttigast man kan äta, med ack så gott!




Till kakorna:
3,5 dl vetemjöl
1,5 dl kakao
1,5 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
100 g smör, rumstempererat
2 1/4 dl mörkt muscavadosocker
1 ägg
1 tsk vaniljpulver (jag valde vaniljsocker, gick också bra)
2 1/4 dl mjölk


Fyllning:
175 g smör, rumstempererat
175 g jordnötssmör
175 g florsocker


Sätt ugnen på 190 grader.
Vispa smör och socker mjukt och fluffigt. 
Tillsätt ägg och vispa krämigt.
Vispa ner mjölken.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke och sikta ner dem i smeten.
Blanda till ingredienserna precis gått ihop.
Spritsa/klicka ut smeten på plåt täckt med bakplåtspapper. (ej för tätt då kakorna flyter ut)
Grädda ca 10 min.
Låt svalna på plåten något innan du flyttar över kakorna till ett galler och låter dem svalna helt.

Vispa samman smör och jordnötssmör.
Sikta i florsocker för att undvika klumpar.
Vispa till en jämn kräm.


Bred/spritsa ut fyllningen på hälften av kakorna och lägg sedan ihop dem.
(fyllningen ska vara rumstempererad vid detta moment)



Jag förvarar dessa kakor i kylen och tar sedan fram en stund innan servering.

Inga kommentarer: