torsdag 7 november 2013

Fluffig FrukostFralla

Förra förra helgen då vi hade kalas bjöd vi på den nya favoriten i många svenska hem; Pulled Pork. Till det bakade jag frallor och det blev på så vis en variant på en hamburgare. T hade läst att pulled pork vanligtvis serveras med bröd bakat på buttermilk, då jag var osäker på om jag skulle få ta på buttermilk letade jag istället fram mammas recept på frallor som jag vet innehåller både mjölk och smör. Jag har lagt upp receptet tidigare med då i en kalljäst variant, här kommer det igen men i originalversion.

Det här blir också sista receptet på ett tag då jag imorgon lämnar Stockholm för en veckas välförtjänt S E M E S T E R. Jag börjar med en avkopplande helg hos en kär väl i Hudiksvall och därefter bär det av mot Söderhamn där syskonbarnen väntar. Det kommer att bli en vecka fylld av kärlek, bus och även bak då vi helgen därefter ska ha dop.

När jag sedan kommer tillbaka hem är det nästan dags att smygstarta julbaket :)


Fluffiga frukost frallor:
50 g färsk jäst
75 g smör, smält
1 msk salt
2 msk strösocker
3 dl vatten
7 dl mjölk
13-15 dl vetemjöl

Ugn 225 grader C

Smält smöret i en kastrull modell större, fyll upp med mjölk och vatten, värmt till 37 grader.
Smula jästen i en bunke, lös upp med lite av den varma degvätskan. När jästen löst upp sig helt tillsätt resten av degvätskan, salt och socker och rör samman.
Rör ner 13 deciliter vetemjöl, vi vill ha en deg som går samman men som samtidigt är mer kladdig är torr. Knåda för hand eller i maskin och låt sedan jäsa i 40-45 minuter till dubbel storlek i en bunke täckt med kärlhandduk.

Stjälp upp degen på ett lätt mjölat bakbord.
Jag brukar sedan dela delen i 3 och forma avlånga längder, därefter tar jag ut frallor i önskad storlek (cirka 70 g styck) och trillar dem runda. Doppar dem i mjöl och lägger på papprad plåt. Låt jästa ytterligare 30-40 under kärlhandduk.

Värm ugnen till 225 grader och grädda frallorna i mitten cirka 5 minuter, de ska få fin färg (inte bli bruna) och ha en innertemperatur på 96 grader C. Låt dem svalna på galler.


Frallorna fungerar utmärkt att frysa in och tinar snabbt när man plockar fram dem. Jag minns fortfarande de stora plastbunkarna i gult och blått med genomskinliga plastlock som vi hade dem i när jag var barn, jag undrar var de tog vägen?


Jag önskar ofta att jag hade en större frys, åtminstone en hel frys. Jag har idag en delad kyl och frys och det är I N T E optimalt på något sätt när jag gärna bakar ofta och i stora mängder. Drömmen om det där stora köket med öppna ytor, hyllorna på väggen fyllda med kakfat och vackra burkar, den stora breda ugnen i ögonhöjd, diskmaskin, stora fönster som släpper in ljus och en hel kyl och frys kanske också en vägganordning där plåtarna förvaras under jäsning.

Som ni hör finns det en S T O R dröm! Jag har lärt mig den här veckan att aldrig sluta drömma, även om drömmarna ibland är orealistiska och ouppnåeliga. Ingen kan ta mina drömmar ifrån mig!

På tal om drömmar så är det dag att gå och sova, ska upp tidigt imorgon bitti. God natt.

2 kommentarer:

anettan sa...

ÅÅÅÅ det finns inget godare än en nybakad fralla, näs smöret smälter mums! Hoppas du har en bra hel. Kram Anette

Elin Åslund sa...

@Anette, tack så mycket, välbehövlig semester:)
Hoppas frallorna blir bra!