söndag 14 april 2013

Fröknäcke

Här kommer receptet på fröknäcke som jag bakade i påsk. Receptet kommer från Arla och jag kan tycka att man bör vara lite försiktig med att tillsätta allt vetemjöl då degen lätt blir för torr och fröblandningen därmed kan bli svår att knåda in i degen efter jäsning. I alla påskbestyr glömde jag helt av att använda kruskaveln vid utbak, ingen större skillnad på slutresultatet bara lite svårare att få smöret att stanna kvar på smörgåsen :)

Hur man väljer att forma sitt knäckebröd är givetvis helt upp till en själv, det är också charmen med att baka sitt eget knäckebröd! Vill man göra "riktiga" runda brödkakor med ett hål i mitten gör man det, eller den enklare varianten att kavla tills man tycker att degen är tunn nog och sen grädda i brödets befintliga form. Jag valde den enklare varianten då jag bakade mitt fröknäcke.

Det som är avgörande för att man ska få en bra gräddyta på både fram och baksida är att man använder en redan uppvärmd plåt/baksten vid gräddning, så fuska inte med det momentet!

Lycka till!


Ingredienser:
25 g jäst
3 dl mjölk
0,5 msk honung
5 dl rågmjöl
3 dl vetemjöl
0,5 tsk salt

Fröblandning:
0,5 dl linfrö
0,5 dl solrosfrö/kärnor
0,5 dl pumpakärnor
0,5 msk kummin(hel)
1 msk flingsalt

Ugn 250 grader C

Värm mjölken till 37 grader C.
Smula jästen i en bunken, tillsätt mjölken och lös upp jästen helt.
Tillsätt övriga ingredienser (allt utom fröblandningen) och arbeta till en smidig deg. Låt jäsa 40 minuter.

Värm ugnen till 250 grader och sätt in en plåt i ugnen. (Du vill ha en varm plåt redo när du sen ska grädda brödet).
Blanda samman fröblandningen och arbeta försiktigt in den i degen vid utbakning. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 10-12 bitar. Forma till runda bollar och kavla ut så tunt som möjligt. Kavla till sist med kruskavel eller nagga bröden. Placera brödet på bakplåtspapper och grädda på den varma plåten 7-8 minuter i mitten av ugnen.

Fröblandning

Degen ska jäsa 30- 40 minuter.

Knåda in fröblandningen  och dela degen i 10-12 lika delar.

Jag väljer ofta att kavla degen första på bakbord och därefter mellan två bakplåtspapper föra att få den så tunn som möjligt.

Tycker man att brödet är något segt och vill ha ett sprödare bröd kan jag rekommendera att man lägger fröknäcket på en plåt, låter det gå 15-20 minuter på 100 grader i ugnen. Stäng av ugnen och låt brödet ligga kvar där tills att ugnen är helt kall, förslagsvis över natten.

Inga kommentarer: