tisdag 1 maj 2012

Dantes Dopdag

Jag fick för ett tag sedan frågan om jag ville baka till min systersons dop. Det krävdes inte många sekunders betänketid för att tack JA. Jag fick så gott som fria händer, önskemålet var ett tema i blått, att inget bakverk  fick innehålla nötter och att något även skulle vara utan ägg. Största utmaningen var nog egentligen att frakta allt upp till Hälsingland, det innebär ca 3 timmars bilfärd från Stockholm. Men med mycket planering och smarta förvaringslådor att stapla bak i bilen gick det hela i lås.

Många timmars jobb ligger bakom denna buffé av bakverk men det har varit riktigt roligt och jag har lärt mig otroligt mycket. Något jag kommer att ha stor användning för senare i sommar då min andra syster ska gifta sig och jag har fått frågan om att göra deras bröllopstårta. En stor ära och samtidigt en enorm utmaning! 

Såhär i efterhand måste jag erkänna att jag faktiskt blev riktigt nöjd med slutresultatet av samtliga bakverk till dopet. Visst finns det saker jag hade kunnat göra annorlunda, men så kommer det alltid att vara. Jag kommer alltid att vara min största kritiker och på det viset kommer jag hela tiden att vilja bli bättre.

Det blev två sorters cupcakes, cake pops och sist men inte mins tårta klädd med blå marsipan. Jag vet att det var många av gästerna på dopet som frågade efter recepten och alla recept kommer att läggas upp här på bloggen inom kort.


Kakbuffé

Mitt kakfat med tre våningar fick också följa med upp till Hälsingland

Mors lilla olles prinsesstårta

Cake Pops med vit choklad och detaljer i blått.

Chokladcupcakes med en moccafrosting

Fyra bottnar, två lager citronkräm och ett lager blåbärsgrädde.

Cupcakes med kokosgrädde toppade med Angel Feather Icing

Tårtan blev riktigt god, jag personligen tog en bit till och det hör inte till vanligheten när jag själv har bakat.

Inga kommentarer: