måndag 1 april 2013

Påskpresent

Att få hembakt knäckebröd har jag lagt märke till, är mycket uppskattat. Mitt påskägg är fyllt med just det, hembakt knäckebröd. I eftermiddag ska vi åka över till några vänner och överlämna ägget.

Det blir svårt att stäng ett påskägg när det innehåller knäckebröd, därav delade jag på det och slog in vardera halva i cellofanpapper. Det blev jättebra!


Jag bakade två olika sorters knäcker bröd. Ett fröknäcke som jag kommer att lägga upp recept på inom kort. Knäckebröd nummer två blev ett säkert kort men nya inslag. Jag tog receptet på Knaprigt DinkelKnäcke och bytte ut dinkelflingorna mot havregryn, la till vetekross samt använde mer siktat dinkel och mindre fullkornsdinkel. Det blev riktigt bra!


Min slottsstek som står i ugnen börjar nu närma sig 70 grader och det är dags för mig att återvända till köket. Jag tänkte ge mig på en rödvinssås till kvällens middag, knappt man vågar det längre efter alla hårda ord från kockarna i mästerkocken. Håll tummarna för att det går vägen!

3 kommentarer:

Malin sa...

Gud så gott med stek! Fick just en otrolig längtan efter mormor.. ;)
Lycka till med såsen! Går säkert toppen!

Sandra sa...

Tjusigt! Jag skulle då bli lycklig över hembakt i present så det är jag säker på att de andra blir också :).

Elin Åslund sa...

Jag kan nu meddela att våra vänner blev väldigt glada för knäckebrödet.

Inte lika glad blev jag över rödvinssåsen, får nog göra ett försöka till snart. Receptet saknade nämligen några viktiga delar. Steken blev däremot helt underbar! :)