tisdag 12 mars 2013

Gjutjärnsbröd

Jag tog en sväng till affären idag för att posta ett paket. Ofta stannar jag till vid tidningshyllan för att se om det kommit några nya roliga tidningar med spännande recept. Påsken närmar sig och det syns på alla omslag. Det var ingen tidning som fångade min uppmärksamhet mer än någon annan idag, ändå unnade jag mig en tidning. Lite inspiration förgyller alltid!

Det blev senaste numret av Hembakat och väl hemma slog jag mig ner med en kopp "lyxkaffe" och började bläddra bland sidorna. Då dyker denna sida upp, gjutjärnsbröd. Tydligen är det inte bara jag som insett att baka bröd i gjutjärnsgrytan är både enkelt och gott.

I jämförelse med receptet jag använt mig av (som du hittar här) är detta bröd dubbelt så stor, det innehåller filmjölk och jäsningsprocessen är något annorlunda. Detta ska absolut testas!


Det var en del i receptet jag fastnade för och tänkte dela med mig av:

"Nu ska degen vara elastisk med långa glutentrådar. Tillsätt eventuellt 1-2 dl vetemjöl om degen är mycket lös. Hur mycket mjöl som behöver tillsättas beror på hur varmt degen stått. Jästsvamparna äter vetemjölet och ju varmare degen stått, desto mer mjöl behöver tillsättas. Konsistensen ska vara lös, men degen ska ändå hålla ihop."

Jag tycker beskrivningen är så tydlig att jag var tvungen att skriva ner den, kanske är det fler som tycker som jag? Jag kan tycka att det är svårt att beskriva ett recept genom att bara använda text, saker/moment som för ögat är självskrivet men som i ren text utelämnar guldkornen. Jag vet vad jag vill få sagt men har svårt att beskriva det i ord, därav har många av mina recept fler bilder än nödvändigt :) Den här beskrivning kommer nog att komma väl till pass i framtida brödbaksinlägg :)

Det var allt för idag, på återseende!

4 kommentarer:

Sara och Mr T sa...

Jag tänkte på dig när jag såg receptet! :)
Har tipsat flera om din blogg, vet inte om de varit inne men jag vet att jag blir såå inspirerad att baka när jag kilar in här. :)

Elin Åslund sa...

Tack Sara, så roligt att höra att du blir inspirerad. Det är just det jag vill, inspirera och samtidigt få fler att börja baka!:)

Ha en bra onsdag!
//Elin

Trollmamma sa...

Den där tidningen är suverän många gånger. O det där brödet vill jag göra, men min gjutjärnsgryta är nog dubbelt så stor som den de använt. Så det blir nog inte.

Just det där med tillsättande av mjöl är såååå svårt för en nybörjare som jag! Alla säger "det känner du" när man frågar hur det ska vara. Men hur ska man känna det när man inte vet hur det ska vara? Hur vet man om ett misslyckat resultat beror på överjäsning, underjäsning, för lite mjöl, för lite arbetande, för mycket mjöl, för mycket arbetande osv osv?

Elin Åslund sa...

Jag gillar tidningen från gång till gång. Detta nummer var det många recept jag skulle vilja testa:)

Det är svårt det där med mjöl, och jag vet att även jag skrivit i några av mina recept att "du känner" när du tillsatt lagom med mjöl. Jag tror nog att man känner det om man bakar mycket bröd och därmed knådar mycket deg. Som hemmabagare där man kanske inte bakar bröd varje veckan glömmer man däremot snabbt. Om man är som jag och gärna testar nya recept hela tiden är det ännu svårare alla lära sig, detta då alla bröd är olika på sitt sätt. Det man bör tänka på däremot är att mjöl väger olika mycket beroende på luftens fuktighet, därför kan det vara bra att använda en våg när man bakar. Då kan man i alla fall vara säker på att det blir rätt mängd. Som det stod däremot i receptet nu så beror det i slutänden ändå på hur degen jäser, hur mycket mjöl du sen behöver tillföra. Därför är det nog lätt att man skriver "det känner du" då det kan variera från den ena gången till den andra. Även fast du använder dig av samma recept.

Tror inte vi blev så mycket klokare av detta, men det var ändå trevligt att du delade med dig av dina tankar! :)

//Elin