söndag 30 november 2014

Kardemumma- och ÄppelMazariner

Recept nummer 3 av höstens äppelbak!
Första advent och snön lyser med sin frånvaro, än viktigare med de extra ljuset som advent faktiskt ger. Idag bjuder jag på ytterligare ett recept från Roy Fares bok Delicious. Jag kan även passa på att rekommendera hans recept på mazariner med saffran, jag testade receptet förra julen och de blev riktigt goda.  


Kardemumma- och ÄppelMazariner:
Mördeg:
150 g rumsvarmt smör
75 g florsocker ( 1/4 dl)
225 g vetemjöl (3 3/4 dl)
15 g äggula (1 st)

Fyllning:
350 g mandelmassa
150 g rumsvarmt smör
55 g ägg (1 st)
75 g äggula (5 st)
10 g malen kardemumma (3 tsk)
8 g vaniljsocker (2,5 tsk)
45 g strösocker (0,5 dl)
7 g malen kardemumma (2 tsk)
1 syrligt äpple

Florsocker att pudra över

Mördeg:
Lägg alla ingredienser i matberedaren och mixa samman till en smidig deg. Plasta in och låt vila i kylen cirka 30 minuter. Kavla ut degen på lätt mjölat bakbord till en 3 mm tjock platta. Ta ut rundlar och klä formarna. (Jag tycker personligen att det är lättare att arbeta ut degen för hand i formarna). Låt degen gå lite över kanten och skär av överflödig deg med en kniv.

Ugn 180 grader C
Fyllning:
Lägg mandelmassan i matberedaren och arbeta i smöret i omgångar till en slät smet. Blanda ner ägg och äggula i omgångar och därefter tio gram kardemumma och vaniljsocker.
Blanda socker och sju gram kardemumma i en liten skål. Kärna ur äpplet och skär det i skivor.
Fyll mazarinformarna till 3/4, stoppa ner en äppelskiva (jag tog två) i varje form och strö därefter över socker och kardemummablandningen.

Grädda mitt i ugnen i 16-18 minuter (något längre om du inte har varmluftsugn). Ta ut och låt svalna innan du vänder ur mazarinerna ur formarna. Låt svalna helt på galler och pudra med florsocker vid servering.


Jag valde att inte ta några bilder under själva tillverkningen med anledningen av bristen på dagsljus. Tog istället en bild från baket av saffransmazariner samt de bilder jag tog på slutresultatet innan gästerna skulle anlända på kalasdagen.  


Happy Baking!

Inga kommentarer: